Dassault ontdekt cultuur als 3D-proeftuin

Ict-bedrijven gebruiken de sportwereld vaak als proeftuin om nieuwe technologie te testen. Bekendste uithangbord is de Formule 1; een beetje autoracestal heeft wel een automatiseringsbedrijf als sponsor. Het Franse Dassault Systèmes doet het anders. Het bedrijf heeft de culturele sector en het erfgoed ontdekt als laboratorium voor innovaties. ‘Helpen, begrijpen en digitaal conserveren zijn daarbij onze uitgangspunten’, stelt Mehdi Tayoubi, vice-president Global Digital & Experiential van Dassault Systèmes.

Dassault Systèmes, leverancier van 3D-, virtual reality en product lifecycle management (plm)-software, is de technologiepartner achter het project ‘D-Day. Innovation Day’. In het kader van de herdenking van zeventig jaar D-Day heeft het bedrijf zijn 3D-software ingezet om onderzoekers meer inzicht te geven in de logistieke aspecten van de beroemde invasie in de Tweede Wereldoorlog. Vorige week op 6 juni werd de bijbehorende website officieel geopend.

Het project valt onder de verantwoordelijkheid van Mehdi Tayoubi, vice-president Global Digital & Experiential van Dassault Systèmes. Het ‘D-Day. Innovation Day’ is niet het eerste initiatief in de culturele en de erfgoedsector waarbij de 3D-specialist zijn expertise heeft ingezet. Met behulp van software van Dassault Systèmes is er bijvoorbeeld een digitale reconstructie gemaakt van de piramiden van Gizeh.

Lees het hele artikel hier in computable