Personalisatie: de klant is geen kuddedier (meer)

Wat hebben Whiskyblender.com, MyMuesli, Nike, Audi en M&M’s gemeen? Ze laten de consument hun eigen product samenstellen. Slim, want de klant voelt zich steeds minder een kuddedier. Maar die trend heeft grote gevolgen voor fabrikanten en winkeliers.

Keuzevrijheid is anno nu een groot goed. We weigeren ons steeds vaker te conformeren aan een massaproduct. De klant is veeleisend en in hoge mate geïndividualiseerd. Met een eigen, uitgesproken voorkeur. Consumenten zien hun persoonlijke wensen graag ingevuld, alsof het merk het product speciaal voor hen is gemaakt.

Omschakeling
Dat betekent echter voor veel fabrikanten en winkeliers een flinke omschakeling. Een die bovendien niet pas bij de kassa begint. Niet alleen de inrichting van productielijnen, maar de hele keten van product design moet vaak grondig op de schop. De klant krijgt daarin immers al vanaf een vroeg stadium een prominente rol.

Organisaties moeten goed nadenken over hoe en waar de klant precies een stem krijgt. En hoe die stem uiteindelijk de designafdeling bereikt. Een modern digitaal ‘connected’ platform dat de gehele product lifecycle beslaat, is dan haast een voorwaarde.

Lees verder

Auteur: Stephen Chadwick
Bron: innovatieblog Dassault Systemes